Friday, September 10, 2010

Cara Cucian Insert

Penjagaan Insert (CuCian)

Ramai yang bertanyakan tentang sabun apa yang sesuai untuk mencuci CD dan insert.
Jenis sabun tak perlu yang mahal2..yg murah pun dah OK. pentingnya di sini jgn guna sabun yang mengandungi ENZIM. Kenapa?


Jika menngunakan sabun yang berenzim seperti P*reen H*D atau N*ppyKl**n (sila baca label pada bungkusan). Enzim tersebut akan bertindakbalas dengan air kencing ang akan menyebabkan berlakunya ruam pada kulit bayi. Selain itu, sabun yang berenzim juga akan meninggalkan enzim pada CD dan insert. ini menyebabkan kerosakan pada insert yang akan mempengaruhi kadar serapan. jadi jika anda berCD dan selalu bocor, cuba periksa kembali jenis sabun yang digunakan ..sesuai atau tidak.

selain itu, sekali sekala @ sebulan sekalu, basuh insert dengan air suam bercampur cuka-utk neutralkan alkali yag terhasil pada air kencing (mode mesin basuh : wash) dan bilas dengan air sejuk bercampur soda bikarbonat -utk lembutkan insert (mode mesin basuh : rinse)

JANGAN !!! -----> jgn sesekali pun basuh CD dan Insert menggunakan peluntur dan juga mewangikannya dengan pelembut..

peluntir akan merosakkan microfiber insert dan pelembut akan membina satu lapisan pada inner CD dan insert. so insert tak dapat menyerap basahan secara maksimum.

No comments:

Post a Comment

Recent News

Search Engine Submission - AddMe