Saturday, September 4, 2010

APA ITU INSERT

Ini merupakan sambungan pada post saya yang terdahulu mengenai cloth diaper dan aksesorinya :)
Jika dulu saya menyentuh mengenai cover luar lampin moden ni, kali ni mengenai insertnya pula. Insert merupakan lapisan kain yang di letakkan di dalam poket cloth diaper yang telah siap di jahit.

Rupa insert tu begini.


Insert sebenarnya merupakan bahagian yang paling penting dalam penggunaan cloth diaper atau lampin moden. Ia berfungsi un tuk meyerap air kencing bayi atau kanak-kanak yang di salurkan dari lapisan dalam atu microfleece ( bahagian dalam lampin moden ).
Pada waktu siang, dalam anggaran 3-4 jam insert seeloknya di ganti supaya bayi anda tetap rasa kering. Walaupun lampin kering tapi jika anda periksa, insert ini telah pun basah lencun .
Untuk mereka yang baru pertama kali menggunakan lampin moden saya letakkan gambar di bawah untuk anda melihat di bahagian mana insert ni di letakkan.
Tadaa….



Nampak tak di mana insert ni di letakkan di poket sekarang? di situ tempat yang betul dan bukan di bahagian atas.
Insert pun ada macam-macam jenis . Antaranya :
 1. micro fiber terry cloth  ( 3 lapisan )
2. hemp french terry ( yang ini gabungan  terry cloth +  organic cotton  dan mempunyai 4 lapisan kain)
3. bamboo ( lebih mahal  dan mengandungi gabungan bamboo + cotton +  polyester )

Pda pendapat saya, menggunakan insert jenis micro fibre terry cloth sudah cukup baik jika kita kerap menggantikan lampin bayi kita. Kenapa? Sebab makin lama air kencing berkumpul makin banyak pula bakteria bermaharaja lela betul tak?

Kalau waktu siang, setakat 3-4 jam jam sekeping insert dah cukup untuk setiap penggunaan. Kalau sebelah malam lebih baik anda gunakan 2 helai insert sebab kadang-kadang kita tak terbangun nak tukar lampin.
Menggunakan  cloth diaper ni sebenarnya menggalakkan kita banyak bersabar sebab kita perlu kerap menggantikan lampin bayi berbanding jenis pakai buang.

Jika kita masih fikirkan semua nak cepat tanpa fikirkan kesihatan bayi , terpulang pada diri kita sendiri sebagai seorang ibu.

Jika kita lihat, di zaman dahulu amat jarang mereka di serang pelbagai penyakit sebab segalanya ‘ natural’. Tak ada pakai buang :)

No comments:

Post a Comment

Recent News

Search Engine Submission - AddMe